+ 38 (044) 501-79-20

ПОСТІЙНИЙ ТА ЗМІННИЙ СТРУМ ЗАЛІЗНИЦЬ УКРАЇНИ

ДВА СТАНДАРТИ - ОДНА СИСТЕМА

У багатьох країнах світу стандарти по електрифікації залізничних колій досить сильно різняться. Різними можуть бути не тільки частота струму, але і його напруга та вид виникнення: постійний або змінний струм.       

В Україні використовується кілька видів електромереж залізничного транспорту:                  

  • Змінний з напругою в 25 кВ та частотою 50 Гц              
  • Постійний з напругою 3 кВ       

Тривалий проміжок часу в Україні було більше колій на постійному струмі, ніж на змінному. До кінця 1950-х початку 1960-х років в Українській РСР також практикувалася електрифікація ліній з напругою 1,5кВ.      

Залізниці, що працюють на постійному струмі, були створені в роки, коли електрифікація ліній ще тільки починалася, а конкретніше з 1920-х років й тривала до 1960-х. Адже в той період ще не було винайдено приладів для «випрямлення» електричного струму і відповідно поїзди пересувалися по лініях з низькою напругою. З початку 1960 року УРСР стала переходити на більш високу напругу - 3000В.

           Хоч електрифікація зі змінним струмом була на той час прогресивніша, але все ж переобладнання старих доріг майже не робили. Винятком на території України став Київський вузол, який переробили на змінний струм в кінці 1960-х років, протяжність 135 км.         

Перехід до електротяги на різних маршрутах залізниці проводився:

              

  • Придніпровська лінія тільки на постійному, адже в той час йшло створення коридору від Москви до Криму так само з постійним струмом в 3000В.

 

  • Південно - Західна залізниця колія. Перші ділянки (від Києва до Броварів) працювали на постійному струмі з напругою в 800 В. Починаючи з 1963 року електрифікація стала проводитися тільки на змінному в 25кВ.

 

  • Львівська залізнична лінія спочатку була так само як і Південно-Західна на постійному струмі, адже деякі відрізки доріг проходили по гористій місцевості. На змінному почали робити лінії вже з 1964 року.

 

  • Південна залізнична колія спочатку була теж на постійному струмі, але в той же час були деякі лінії зі змінним. А починаючи з 1967 року, відбувається майже повний перехід на змінний струм.

 

  • Перші лінії на Донецькій залізниці робилися на постійному струмі, а в 1961 році з'явилися перші ділянки зі змінним.

 

  • До Одеської залізничної дороги лінія електрифікації прийшла трохи пізніше та здійснювалася виключно на змінному струмі 25кВ та частоті 50Гц.

 

Очевидно, що виникає цілком закономірне питання: як здійснювати перехід з електроживлення вузлів та механізмів електровозів зі змінного струму на постійний та навпаки?

Фахівці ТОВ «СВП КВАЗАР» розробили універсальні випрямні установки (УВУ-1; і УВУ-2).

Установки ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ на електропоїздах змінного струму типу ЕР-9 і ЕПЛ-9 в якості силового випрямляча змінного струму в постійний для живлення тягових двигунів.

Установки розроблені на основі сучасних силових напівпровідників та ізоляційних теплопровідних матеріалів, мають підвищений запас по струму та напрузі, поліпшену систему природного охолодження та оснащені сучасною системою пожежогасіння. Випрямні установки (УВУ-1 і УВУ-2) призначені для заміни старих, які не ефективні та морально застарі. (випрямні установки електропоїздів серій ЕР-9 і ЕПЛ-9 (всіх модифікацій)). Термін окупності нових випрямних установок 1,5-2 роки.

На даний момент йдуть останні узгодження з профільними главками нормативної документації (технічних умов, проекту модернізації та методики експлуатаційних випробувань).

У листопаді 2020 року планується проведення державної міжвідомчої комісії, результатом роботи якої стане план проведення експлуатаційних випробувань та постановки на серійне виробництво.

СВП КВАЗАР - історія та сучасні електротехнічні рішення залізничного транспорту України.

Київ - 2020.

e-mail: info@kvazar.com.ua
03045, вул. Набережно-Корчуватська, 136Л
г. Київ, Україна

Телефон/факс

тел/факс: + 30 (044) 501-79-20
тел/факс: + 30 (044) 501-79-21
тел/факс: + 30 (044) 501-79-22

Ми в соцмережах